De basisschool - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Nine Wildt - WaarBenJij.nu De basisschool - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Nine Wildt - WaarBenJij.nu

De basisschool

Blijf op de hoogte en volg Nine

23 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Dinsdag 23 februari

Vandaag werd ik geroepen door Anouk. Dit was om 06.50 uur. We hebben ontbeten: yoghurt, musli en een ei met erg veel kaas. Daarna zijn we naar de Hospice gelopen, dit was zo’n 15 minuten. Vanaf daar zijn we met Chris naar een basisschool gegaan, waar we tot 13.00 uur zouden blijven. Het eerste deel van de ochtend stond ik samen met Anouk, Dominique en Elvie op een groep kinderen met de leeftijd 5 en 6 jaar. Verder had je nog een andere groep met de leeftijd 4 en 5 jaar, waar ik de rest van de ochtend verbleef. Totaal zaten er ongeveer 40 kinderen op deze basisschool en een paar kinderen waren vandaag afwezig. Toen wij aankwamen bij de basisschool waren de kinderen erg enthousiast, maar toch nog wel wat teruggetrokken en verlegen. Voordat ze naar binnen mochten, moesten ze in 4 rijen gaan staan. Jongens en meisjes in een aparte rij van allebei de klassen. ‘Goodmorning teachers, goodmorning friends’ zongen ze voordat ze naar binnen liepen.
Ze begonnen de dag met het maken van een tekening, het gene dat zij het leukste vonden op school mochten ze tekenen. Vervolgens hebben ze een poster nagetekend. Ik vond dat de juffrouw van de ene als de andere groep best streng was. De toon van praten sprak mij niet echt aan en ik vond de gezichtsuitdrukking naar de kinderen nogal nors. Verder werden de kinderen regelmatig aan de armen getrokken en vond ik persoonlijk dat er soms best op een rare manier gehandeld werd. Een stokje met een lintje eraan die daarna gebruikt werd voor een dans, gebruikte zij om kinderen mee te waarschuwen. Zij ging dan met dat lintje op en neer voor de gezichten van de kinderen, zodat zij naar achter gaan en zouden luisteren. Dit vind ik namelijk meer iets van honderden jaren terug.. Toen de kinderen niet luisterden, wat ik wel begreep aangezien alles ontzettend lang duurde, werd er met een stapel papier dat de juffrouw toevallig in de hand had, hard op de tafel geslagen. Ook is dit een keer voorgekomen met een metalen liniaal. Verder viel het mij op dat de juffrouw de krijtjes van een activiteit al op de tafels van de kinderen neerzette voordat ze de rest had uitgedeeld en überhaupt uitleg had gegeven over de opdracht. Natuurlijk zijn de kinderen nieuwsgierig, ze zijn althans jong en gaan de krijtjes bekijken. Dit was niet toegestaan en de juffrouw sprong van hot naar her om de kinderen te waarschuwen. Op deze dingen na, vond ik het leuke juffrouwen! De kinderen hebben nog geoefend voor een optreden en hebben hierbij verschillende optredens gegeven. Het was echt ontzettend leuk om te zien en vooral het liedje Frozen is mij echt bijgebleven. Wat was dat leuk om te zien. Een paar kinderen deden het dansje en alle kinderen zongen het refrein mee. Nog mooi ook! Bij het buiten spelen waren de kinderen allemaal druk en iedereen vermaakte zich wel. Wij zaten aan de kant samen met de twee juffrouwen om orde te houden op het plein. Een groot verschil met Nederland is dat de kinderen hier echt bijna niet huilen. In Nederland heb je dagelijks huilende kinderen en hier merk je dat helemaal niet. Zodra een kindje van een fiets afvalt, staat het op en fietst het kindje weer weg. Verder zijn de kinderen erg hard hier en kunnen ze erg veel hebben. Dit komt denk ik ook wel door de thuissituaties. Nadat de kinderen een lange tijd buiten gespeeld hebben zijn de kinderen gaan eten. Dit gebeurde buiten. De meeste kinderen hadden een hoop eten mee. Boterhammen, stukken worst en zelfs een kippenpoot kwam voorbij. Ik heb een jongentje gezien die alleen maar chips mee had, maar hij maakte het niet open en had dus niks gegeten. Verder was er een ander kindje die meerdere boterhammen had, maar zonder beleg. Zo zie je met het eten veel verschillen. Het scheelt wel dat de kinderen allemaal een uniform aan hebben, waardoor er niet echt naar voren komt of de ouders wel of geen geld hebben voor kleren. Verder zag je dat het ene uniform erg netjes gewassen was, het andere uniform onder met vlekken en weer een ander was gelig van kleur. Na het eten zijn we naar binnen gegaan en hebben we nog twee activiteiten gedaan. We hebben de handen van de kinderen overgetrokken op papier die zij vervolgens mochten inkleuren. Daarna hebben we er bomen van gemaakt en mochten zij de bladeren maken met groene verf waar ze hun vinger in mochten doen. Voordat we aan deze activiteit begonnen dacht ik echt dat het een chaos zou worden met al die verf. In Nederland werd namelijk op mijn stage een zelfde soort activiteit gedaan en moest ik elk kindje apart aan een aparte tafel met een schort aan meenemen. Zelfs dat liep zowat erger af, dan nu een hele klas. De kinderen vonden het erg leuk om te doen en zijn hierna verder gegaan met een andere activiteit. Deze activiteit was een lichaam inkleuren en er vervolgens armen en benen bij plakken. Van te voren was er kort besproken hoe de ledematen heette en waar deze ledematen zaten. Na de twee creatieve activiteiten zijn de kinderen weer buiten gaan spelen. Ik kwam aangelopen en een paar kindjes kwamen naar mij toe en zeiden dat de stoel klaar stond voor mij als teacher. Ik ben gaan zitten en werd meteen bestormd door een groepje van ongeveer vijf kinderen. Ze vonden het leuk om vlechtjes te maken en aan mijn haren te zitten, wat voor de kinderen met allemaal kroes haar natuurlijk ook niet niets is. Een paar andere studenten waarmee ik hier ben, zaten ook al klaar om een nieuw kapsel te krijgen. Nadat de kinderen buiten gespeeld hebben zijn ze naar binnen gegaan en zijn ze klaar gaan zitten voor een film. Het was nu 12.15 uur en wij mochten naar huis, de film zou toch niks voor ons zijn. Het was erg leuk om de kinderen zo enthousiast te zien, maar toch was deze dag voor ons niet hele tijd even leuk. Wij hebben de hele dag gekeken naar wat er allemaal gebeurden, maar konden niet veel uitvoeren. Ik hoop dat dit wel nog gaat komen als wij vaker naar de basisschool toe mogen! We zijn terug gelopen naar de B&B, maar zijn eerst geld gaan pinnen. Vervolgens hebben we geluncht: frietjes, een soort van worstenbroodjes en een heerlijke muffin gemaakt door Anna. Hierna ben ik lekker bij het zwembad gaan liggen en heb ik mijn blog geschreven. Ik heb best wel hoofdpijn, maar volgens Lynette komt dit door de warme. Bijna iedereen hier had er nu last van namelijk. ’s Avonds hebben we lekker gegeten en ben ik op tijd gaan slapen. Ik hoop dat ik morgen weer helemaal fit ben voor weer een dag op een basisschool.

  • 25 Februari 2016 - 17:19

    Déwa Janssen:

    Leuk om te lezen dat je je erg vermaakt in Zuid Afrika. :)
    Zit je nu in een groot resort omdat je het had over een zwembad en fitnessruimte?
    Kruipen er ook tegen de muren gekko's die de vliegen vangen?
    En ben je verder nog ander ongedierte tegengekomen?
    Veel plezier nog in Zuid Afrika.

    Gr. Déwa en Wilma

  • 25 Februari 2016 - 17:42

    Nine:

    Hoi Dewa en Wilma!

    Wat leuk dat jullie reageren op mijn blog!
    Ik verblijf in een bed and breakfast met ontzettend aardige mensen!
    Ik heb al wel veel salamanders gezien hier, maar verder nog geen last gehad van ongedierte!
    Ik denk dat ik die nog wel tegen ga komen hoor, maar tot nu toe gelukkig nog geen last van haha!

    Heel erg bedankt en erg bedankt voor de reactie!

    Groetjesss


  • 28 Februari 2016 - 14:34

    Jose Heinen:

    Hoi Nine,
    Vandaag weer even tijd genomen om je blog te lezen.
    Mooi om te horen dat je het naar je zin hebt.
    Ik heb het filmpje gezien van de dans op de school, waar je over schrijft, op de telefoon van je moeder.
    Dan zie je meteen dat de leerkrachten niet echt enthousiast zijn.
    Hier kunnen jullie zeker veel betekenen voor de kinderen.
    Geniet maar heerlijk van het warme weer en het zwembad, wij draaien de verwarming hoog,
    en douchen warm.
    Heel veel groetjes en liefs van Jose.

  • 13 Maart 2016 - 14:07

    Nine De Wildt:

    Hoi Jose,

    Leuk dat je mijn blog leest en deze reactie plaatst!!
    Heel erg bedankt
    (:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nine

Actief sinds 04 Feb. 2016
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 5624

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Stage Viljoenskroon

Landen bezocht: