Basisschool - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Nine Wildt - WaarBenJij.nu Basisschool - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Nine Wildt - WaarBenJij.nu

Basisschool

Blijf op de hoogte en volg Nine

24 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Woensdag 24 februari

Vandaag zijn we naar een basisschool gegaan die begon om 8.00 uur. Als eerste gingen Elvie en ik naar de klas grade 2. Het was een klas met jongere kinderen en wij hebben gekeken hoe ze de les aan het volgen waren. We hebben niet veel gedaan, maar meer geluisterd ect. hoe het er hier aan toe ging. Ze hadden rekenen gemaakt en kregen een beetje Engelse les. Verder hebben ze geoefend met de figuren, zoals cirkel, vierkant en triangel. De kinderen kregen veel tijd voor de opdrachten en deden allemaal goed hun best. Je kon goed zien dat de kinderen geïnteresseerd waren in de lessen die ze kregen. Ik vond dat de juffrouw erg leuk les gaf aan de kinderen. Het was een erg aardige vrouw, die grapjes maakte tussendoor en die een goede controle had over de kinderen. De kinderen startten de dag om 8.00 uur en om 10.00 uur hadden de kinderen pauze. Ze hebben buiten geluncht, eigenlijk best vroeg om 10.00 uur in de ochtend.. Verder hebben ze lekker kunnen spelen en rond 10.45 uur begonnen de lessen weer. Elvie en ik zijn weer in een andere klas gaan zitten, dit keer met oudere kinderen. Eerst hebben we nog een kwartier gepraat met de leraar, want deze had nu een pauze. Het was een leuk gesprek en hij was erg geïnteresseerd in ons. Verder hebben we het gehad over de vakken van de kinderen, de taal, Nederland, Zuid-Afrika en over dingen die wij hier doen. Hij is bevriend met Etienne, waar wij hier ook redelijk veel mee optrekken. Het was een leuk gesprek en om 11.00 uur kwamen de kinderen de klas in. Ze hebben Engels en rekenen gemaakt, maar het viel mij op dat ze hier minder gefocust waren dan in de andere klas waar ik had meegekeken. Dit kan natuurlijk ook aan de leeftijd liggen. Ik heb van twee kinderen de leeftijd gehoord, eentje was er 11 jaar oud en de ander was 9 jaar oud. Dit is al best wel een verschil, maar dit was wel de leeftijd van de meeste van de groep. Ze kijken vooral naar het niveau wat de kinderen hebben en niet altijd naar de leeftijd van de kinderen. Op een gegeven moment kwamen Anouk en Judith onze klas binnen gelopen, helemaal nat geworden van het kleine stukje dat zij moesten oversteken naar ons lokaal. Het regende op dat moment namelijk gigantisch hard. We hebben geswitcht van klas en Elvie en ik zijn toen bij grade 3 gaan kijken. Deze kinderen hadden ongeveer de leeftijd 9, 10 en 11 jaar oud. Toen Elvie en ik binnen kwamen stelde de juffrouw ons voor aan de klas en werden we uitgebreid welkom geheten. Good morning teachers, good morning friends. And goodmorning Elvie and Nine. Dit werd in koor geroepen, maar mijn naam werd niet helemaal goed uitgesproken. Haha, ik heette Nino. Ik vond dit een interessante les, want de kinderen hebben allemaal verteld over dingen die ze blij maken en juist verdrietig maken. Dit vond ik interessant om te horen, omdat ik erg benieuwd was naar de verhalen. Ik had verwacht dat veel kinderen niet zouden zeggen waardoor ze verdrietig zouden worden, maar toch heeft ieder kind iets genoemd. Enkele voorbeelden waar kinderen verdrietig van werden zijn: uitlachen, pesten, pijn aan arm, pijn aan tand, vrienden die niet willen spelen en vechtende mensen. Verder hebben twee kinderen verteld dat hun broertje hun bijt en dat de ouders er niks van zeiden. De juffrouw is er namelijk dieper op ingegaan en toen hebben de kinderen verteld dat de ouders er niks van zeiden zodra dit gebeurde. De juffrouw zou met de ouders gaan praten had ze verteld, dus ik ben benieuwd of dit ook echt gaat gebeuren. Een jongentje vertelde dat als de vader dronk hij aan dat jongentje vertelde dat hij dood zou gaan. Hierdoor werd het jongentje verdrietig, omdat hij dan dacht dat zijn vader misschien dood zou gaan. Verder heeft de juffrouw veel verteld over dood gaan, waar je heen gaat als je niet goed leeft ect. Er werd aan de kinderen gevraagd of zij bang waren voor de dood, maar gelukkig was niemand dat. Verder gaf de juffrouw voorbeelden waar je dood van kan gaan. Wanneer er geschoten wordt, je door een auto wordt overreden ect. Iedereen gaat dood, maar hoe en wanneer weet je nooit vertelde ze. Ik vond dit echt heftige verhalen voor zulke jongen kinderen. Enkele voorbeelden van dingen waar de kinderen blij van werden zijn: met vrienden spelen, de juffrouw die er vandaag mooi uitzag, naar school gaan, huiswerk maken, schoolwerk op school maken en dat er visite was (Elvie en ik) maakte een kindje ook blij. Verder was de opa van een meisje jarig en vertelde een ander jongentje dat zijn vader vandaag terug komt naar huis. Een meisje vertelde niks van waarom ze blij wordt en hier zou ik dan wel meer van willen weten. Ze was erg verlegen toen ze voor de klas stond, dus misschien dat het hier wel mee te maken had. De rest van de studenten waren om 13.00 uur al richting huis gegaan en Elvie en ik mochten om 13.30 uur gaan. We hebben geluncht bij onze B&B, dit keer bestond dit uit een broodje hamburger! In de middag heb ik geslapen, want ik was erg moe. ’s Avonds heb ik deze blog bijgehouden en heb ik nog wat avondeten op. Aardappels, broccoli en bloemkool was dat vanavond! Daarna ben ik ben op tijd gaan slapen, want ik was erg moe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nine

Actief sinds 04 Feb. 2016
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 5616

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Stage Viljoenskroon

Landen bezocht: