15 maart, oma jarig! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Nine Wildt - WaarBenJij.nu 15 maart, oma jarig! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Nine Wildt - WaarBenJij.nu

15 maart, oma jarig!

Blijf op de hoogte en volg Nine

15 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Dinsdag 15 maart

Vandaag is oma jarig en 87 jaar geworden! Helaas is dit de eerste keer geweest dat ik hier niet bij kon zijn, best gek eigenlijk. Verder hebben we natuurlijk weer stage gelopen vandaag. We hebben weer een kort gesprek gehad met Chris, omdat wij een paar punten hadden om nog te bespreken. Toen dit gesprek klaar was, moesten we de caremothers naar hem sturen. Ze kwamen terug en waren totaal niet blij. Dit waren ze de hele dag al niet tegen ons i.v.m. gisteren, maar het was nu alleen nog maar erger geworden. De negeer was nu nog erger, dus dat was wel erg jammer. Op zich vond ik het ook niet erg, want je doet het toch voor de kinderen! Verder hebben wij leuk met de kinderen gespeeld vandaag, en het was voor de baby’s weer tijd om in bad te gaan. Ik heb de kinderen aangekleed samen met Judith en Lieke en Dominique hebben ze in bad gedaan. Op een gegeven moment hebben we omgeruild. In de pauze heb ik lekker gedoucht en daarna zijn we weer teruggegaan voor stage. Nog steeds was de band niet beter geworden met de caremothers, maar ja moeten ze maar normaal en beter om kunnen gaan met kritiek. In de middag heb ik kleren gekocht voor Bandil. Dit is een jongentje op stage die nieuwe kleren ook hard nodig had. Binnenkort gaan we deze kleren brengen. In de avond hadden wij visite, Sheldon is langs gekomen om gezellig te praten. Het was gezellig, maar hij wilde ook nog een kroeg in hier in Viljoenskroon. 3 van ons zijn meegegaan, maar ik ben samen met de andere hier gebleven. Ik heb even gezellig met Henkjan gebeld. En had niet zo’n zin om nog ‘uit te gaan’. We hebben best wel chaos gehad op onze kamer die avond, want er zat een grote kever en ik zag een salamander verschijnen. Verder zag ik nog een salamander waar er twee gigantisch bang van werden hier. Grote paniek, konden we het wel noemen. Uiteindelijk heb ik de salamander niet kunnen vangen, want natuurlijk zijn zij veel te snel. Ik dacht dat ik een lichte kleur salamander zag, maar toen ik op onderzoek uit ging vond ik een donkere salamander. Toen ik vertelde dat het een andere was, was het helemaal chaos hier. Haha, wat hebben we gelachen. Daarna zijn we lekker gaan slapen.

Woensdag 16 maart

Vandaag heb ik de kinderen in bad gedaan op stage. Verder ben ik samen met Anouk met de zuster meegegaan in de ambulance. We gingen twee huizen langs voor de patiënten. Het eerste huis was niet in de Rammulotsie, maar een stuk verderop. Het was een man, ontzettend mager die ernstig ziek was. Er liep een meisje rond van ongeveer 16 / 17 jaar oud gokken we, die zwanger was. Ze keek ontzettend ongelukkig, maar volgens de zuster was ze erg gelukkig met haar zwangerschap. Ze woonde op een stuk land waar ongeveer 8 huizen stonden. Of het meisje een vriend heeft, verkracht is of wat dan ook weten we niet.. Mij moest dit huis me wel denken aan de middeleeuwen. Alles gebeurde buiten, er hing was, er liepen kippen, katten en er stond een klein vuurtje met een ketel erop. Het was heel erg om te zien en het leek in principe net een film. Bij het tweede huisbezoek kwamen we bij een patiënt, een vrouw die ernstig ziek was en volgens de zuster gek was in haar hoofd. Toen we bij dit huis aankwamen liepen we het huis in en mochten we in de kamer kijken waar de mevrouw in bed lag. Ze moest het bed uit, want volgens de zuster was ze erg lui. Het ging met moeite, maar het is haar wel gelukt. We zijn buiten gaan zitten. De mevrouw zat op een muurtje, maar heeft toen ze overeind wilde komen het wel 6 keer moeten proberen. Haar dochter zat op een stoel buiten bij het huis, zat een beetje op en neer te wippen maar zei letterlijk niks. Ze stond telkens naar een punt te staren, maar verder niks. De zuster heeft het meisje een aantal keren geroepen, maar telkens reageerde ze niet. Toen wij later aan de zuster vroegen waarom dit zo was antwoorde ze het volgende: het meisje is jarenlang door haar vader geslagen en toen zijn haar ouders gescheiden. Ik denk zelf dat ze erg getraumatiseerd is. Vorige week was de broer van de zuster overleden. Wij hoorden dat dit op een vreselijke manier was gebeurd, dus wij begonnen er over toen we op weg waren naar de patiënten. Haar broer is blijkbaar een week vermist ( ontvoerd ) geweest en is daarna dood gevonden. De gene die dit gedaan heeft is nog niet gevonden.. Het is heel bizar om te horen, ook omdat je weet dat dit soort dingen hier in Afrika vaker voorkomen. De eerste overledene waar wij dus iets van horen, was dus iemand die is ontvoerd en vermoord. Dat is echt vreselijk om te horen! Toen hij was overleden was de zuster niet op de opvang aanwezig en hadden de kinderen ook geen medicijnen gekregen. Niemand had toen medicijnen gekregen, omdat er dus niemand was die dit kon doen. Toen wij dat aangegeven hadden bij Chris vertelde Chris dat iemand van de caremothers dat dan moest doen. Dat was de eerste dagen dus niet gebeurd, maar daarna gelukkig wel. Nu is de zuster weer terug wat natuurlijk wel fijn is. Nadat wij de twee patiënten bezocht hadden, zijn we bij de B&B afgezet en gingen we pauze houden. In de middag zijn we terug gegaan naar stage en wat had ik een vreselijke middag. Ik zat op de grond en een jong meisje lag met haar hoofd op mijn been. Normaal gesproken heb ik veel lol met haar, aangezien ze vaak lachend naar mij toe komt en ze helemaal vrolijk wordt als ik haar kietel. Maar toen ze bij mij op mijn been lag voelde ik ineens dat ze mij beet. Ik schrok er erg van en duwde haar weg. Het deed ontzettend veel pijn en ik heb veel moeten huilen. Ook door de angst die ik had. Ze had door mijn lange spijkerbroek heen gebeten, maar aangezien wij dachten dat alle kinderen op de opvang HIV positief waren, vond ik het best eng allemaal. De zuster had tegen mij gezegd dat het meisje die mij gebeten had niet HIV positief was. Ik was erg opgelucht, maar kon het nog niet helemaal geloven aangezien wij dachten dat iedereen op de opvang het had.. Toen ik later weer thuis was, heb ik Lynette gebeld. Zij is op vakantie, sinds twee dagen, dus is hier niet aanwezig op de B&B. Lynette vertelde dat we naar de dokter moesten en dat zij nog contact met ons opnam over hoe en wat. Thuis had ik mama natuurlijk ook al laten weten wat er was gebeurd, dus zij had thuis al contact met de dokter opgenomen om erachter te komen of een beet besmettelijk kan zijn ect. Uiteindelijk belde Lynette terug en vertelde ze dat we vanavond naar de dokter konden en dat haar dochter ons thuis oppikt. Wat een schat, onze lieve Afrikaanse moeder die dit allemaal van een afstand voor mij regelt. Anouk en Dominique waren ook meegegaan, maar gelukkig stelde het niks voor. De dokter kwam speciaal voor ons naar zijn praktijk. Hij vroeg wat er gebeurd was en keek naar de beet die nog steeds in mijn been stond. Hij zei vrij snel dat het niet gevaarlijk was! Dat hadden we al wel verwacht, maar toch moesten we het even zeker weten. Maarja, gelukkig was alles goed gekomen en was er niks aan de hand! In de avond hebben we weer visite gehad. Twee jongens kwamen langs waar we erg veel lol mee hadden gehad. Een super gezellige avond gehad en daarna zijn we lekker gaan slapen.

Donderdag 17 maart

Vandaag hebben we verschillende dingen schoongemaakt op stage. We hebben de lego schoongemaakt en de stoelen van de kinderen gepoetst. We hadden het bad aangezet en hebben zo alles schoongemaakt. Dit werd wel echt tijd, want dit wordt hier zoverre wij weten nooit gedaan. Na stage zouden we eigenlijk op huisbezoek gaan, maar omdat het regenachtige weer helaas niet mee zat ging dit niet door. In de avond was Etienne nog langs gekomen en later waren ook Sheldon en Heins nog van de partij. Dit zijn een paar jongens die hier in de buurt wonen die langs kwamen om gezellig te kuiere. Dit betekent gezellig kletsen. Het was wel gezellig, maar ze zijn niet lang gebleven. Daarna zijn we gaan slapen.

Vrijdag 18 maart

Vandaag weer een leuk dagje stage gehad tot 12.30 uur. In de middag nadat we lekker geluncht hadden, zijn we terug gegaan naar stage. We zijn toen begonnen om de muur die wij mogen beschilderen te witten. Hier waren we vrij snel mee klaar en toen zijn we teruggegaan naar de B&B. De andere studenten zijn in de avond lekker gaan stappen, maar ik ben thuis gebleven, omdat ik al afgesproken had om te skypen. Ik heb gezellig geskypet samen met Kyra, Inge en Sanne. Het was erg gezellig en ik heb serieus de hele avond tot en met 0.15 uur met hun geskypet. Super leuk om hun weer te zien! Daarna ben ik lekker gaan slapen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nine

Actief sinds 04 Feb. 2016
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 5588

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Stage Viljoenskroon

Landen bezocht: