De apartheid in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Nine Wildt - WaarBenJij.nu De apartheid in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Nine Wildt - WaarBenJij.nu

De apartheid in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Nine

08 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

De apartheid

Ik geef een paar voorbeelden, waarbij de apartheid goed naar voren komt. Ik vind namelijk dat je het verschil tussen donker en blank hier erg goed merkt.

Pas stonden wij in een supermarkt bij Suncity. Dominique stond in de rij (een van mijn reisgenoten) bij de kassa. Dominique had al betaald en ze was haar spullen en bonnetje in haar tas aan het doen. Er kwam een meisje bij de rij staan, maar toen ze Dominique zag is ze naar een andere rij gelopen waar meerdere mensen al stonden te wachten. Dit had te maken met het feit dat wij blank zijn..

Pas waren wij met zijn allen naar de winkel gelopen bij ons in Viljoenskroon. We stonden in de rij te wachten met ons zeven en ook stonden er nog twee donkere meisjes achter ons. Maar niet direct achter ons, ze hielden er een paar meter tussen. Weer had dit te maken met het feit dat wij blank zijn..

Op stage worden wij altijd lagua genoemd. Dit betekent ‘blank varken’. Zodra een kindje ons zo noemt, zeggen wij hun naam en noemen we onze eigen naam op. Dit doen wij zodat zij weten dat wij ook een naam hebben en geen lagua willen worden genoemd. In het begin van onze stagetijd werden de kinderen gewaarschuwd door de caremothers zodra ze ons lagua noemden. Nu zien wij dit waarschuwen nooit meer gebeuren en zijn wij de enige die het niet accepteren als ze ons zo noemen. De kinderen weten natuurlijk niet beter, want zij horen het van elkaar, horen het hoogstwaarschijnlijk in de krottenwijk waar zij vandaan komen en leren het dan zo aan. Dit is natuurlijk harstikke erg, maar het is wel hoe veel donkere mensen uit de krottenwijk over ons denken. De kinderen bedoelen het zo natuurlijk niet, want zij hebben waarschijnlijk geen idee wat ze precies zeggen over blanken mensen. Maar als je altijd negatieve dingen hoort over blanken mensen dan ga je dit wel nadoen en denken als kind zijnde. Harstikke erg, maar zo gaat dat hier..

Bij ons op stage hebben wij een krijtbord hangen waar wij onze zeven namen op hadden geschreven. Dit hadden we speciaal gedaan voor de caremothers, zodat het voor hun niet zo lastig is om onze namen te onthouden. Op een gegeven moment kwamen we weer op stage aan en zagen we ineens dat er een wit varken met horens bij was getekend. Nu was het de vraag wie dit gedaan had. Sofia, een van de caremothers zei dat ze er niks vanaf wist. De kinderen kunnen het nooit gedaan hebben, want het krijtbord stond hoog op een tafel en zij bedenken natuurlijk niet van laten we eens een varken bij de namen schrijven. De kans is zeer groot, wij zijn er zelf eigenlijk wel zeker van dat een van de caremothers dit gedaan heeft. Wij vinden het harstikke achterbaks, want ze doen zo lief tegen ons, maar achter onze rug om denken ze dus heel anders.

Hier in Zuid-Afrika bestaat de regering uit donkere mensen. Deze mensen hebben sinds 20 jaar besloten dat alleen zwarte mensen mogen werken om zo de mensen gelijk te krijgen. Blanken mensen mogen alleen werken als ze universiteit gedaan hebben of werken in een familiebedrijf. De universiteit is omdat de donkere mensen te lui zijn om te leren. De blanken mensen moeten de universiteit wel zelf betalen en dit kan natuurlijk wel erg lastig zijn!

Pas zaten we in de auto met Lynette. Ik had een goed gesprek met Lynette dat ook ging over de apartheid. Lynette vertelde dat ze bij de Mac Donalds over het eten heen zouden spugen zodra ze zien dat blanken eten bestellen. We kwamen op dit onderwerp toen we langs de Mac Donalds reden, gelegen aan een grote weg.

Dit waren al een hoop voorbeelden waar je de apartheid hier in Zuid-Afrika wel goed in merkt. Dit waren ook onderwerpen waar wij het uitgebreid met Lynette over hebben gehad. Wij vinden het zo erg namelijk dat het verschil zo goed te merken is, maar helaas kunnen wij er niks aan veranderen.